Saturday 7 February 2009

JERAWAT

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Jerawat lebih dianggap sebagai satu ciri keremajaan kerana biasanya bermula pada usia remaja. Lazimnya bahagian muka yang terjejas.

Terdapat banyak jenis jerawat seperti jerawat roscea dan jerawat vulgaris yang bukan sahaja melibatkan muka, malah turut melibatkan bahagian leher, bahu, dada dan bahagian belakang atas badan.

Pada peringkat remaja, kelenjar sebum kulit sangat aktif dalam menghasilkan sebum atau minyak akibat daripada ketidakseimbangan hormon.

Pembentukan jerawat bermula dari bukaan kelenjar sebum tersekat. Keadaan ini menggalakkan bakteria merebak.

Bakteria menyebabkan bukaan kelenjar terdedah kepada kotoran. Ini seterusnya menyebabkan bukaan kelenjar menjadi kotor lalu membengkak. Akhirnya, ia akan pecah dan mengeluarkan nanah.

Jerawat tidak membawa maut. Ia lebih merupakan masalah kosmetik dan sosial.

Penyakit boleh dielakkan dengan meningkatkan kebesihan diri. Kini terdapat ubat dalam pasaran yang boleh menyembuhkan penyakit ini. Walau bagaimanpun, penggunaan ubat perlulah mengikut persepsi dan arahan doktor.

Penyebab Jerawat :

Penyebab sebenarnya mengapa seseorang mempunyai jerawat dan yang lain tidak punya masih belum diketahui secara menyeluruh.

Namun andata beberapa faktor yang menyebabkan jerawat ialah :
• Stres;
• Keturunan dari orang tua;
• Aktivitas hormon : Salah satu faktor penting yang menyebabkan timbulnya jerawat adalah meningkatnya produksi hormon testosteron, yang dimiliki oleh tubuh pria maupun wanita. Hormon testosteron yang terdapat dalam tubuh pria maupun wanita memicu timbulnya jerawat dengan merangsang kelenjar minyak (sebaceous gland) untuk memproduksi minyak kulit (sebum) secara berlebihan;
• Kelenjar minyak yang hiperaktif;
• Bakteri di pori-pori kulit;
• Iritasi kulit atau kerana garukan;
• Anabolic steroid;
• Pil pengontrol kelahiran/pil KB, namun banyak wanita mengalami penurunan munculnya jerawat semasa pemakaian pil; dan
• Berada dalam lingkungan dengan kadar chlorine yang tinggi, terutama chlorinated dioxins, yang menyebabkan jerawat serius yang disebut Chloracne.

Cara Merawat @ Mecegah Jerawat :

Sentiasa mencuci kulit dengan air dan Pencuci Muka yang sesuai atau gunakan Cellrenew Naco yang dicampur dengan air dan disemburkan ke permukaan muka,

Minum banyak air dan makan makanan yang kaya dengan vitamin B dan C. kurangkan pengambilan lemak.

Amalkan pengambilan IgG Plus dan Spirulina Naco untuk menyetabilkan hormon dan membantu mengecutkan jerawat.

Sapukan Gamat Gel Naco setiap malam dengan sapuan yang nipis.

Hubungi saya Normala – 012 248 3009 untuk membeli produk-produk di atas.

SALAM KECERIAN DARI SAYA.

1 comment:

Qaseh Abadi said...

jerawat ni mmg susah nak hilangkan. sejak mula naik, makin teruk dri semasa ke semasa. solution sya, amalkan vitamin dan minum air kosong.

AKU DAN KAMU